Don Domingo

YouTube er en guldgrube. Det ved alle vist. DRs arkiver er også rigeligt repræsenteret – både med klip delt direkte af DR og med klip fra privatpersoner, som ikke går så højt op i det med ophavsret.

Men i hvert fald skal vi tilbage til, hvad jeg har fundet. For nogle dage siden zappede jeg rundt på Twitter faldt over denne her fantastiske fyr, som Kristoffer Friis havde delt med resten af verden.

Don Domingo hedder han, og han er en fandens karl, der både slås med ulve og går med grå bowler

Især er jeg ret solgt over den sekvens, som jeg har skrevet ud herunder, hvor Don Domingo fortæller om nogle af de barske sider ved at være flyttet fra Danmark og til sydens sol i Spanien.

“Jeg kan huske en søndag i januar, hvor jeg lå og hvilede mig lidt. Så pludseligt kommer gartneren, Antonio hedder han, han kommer brasende og råber

‘Don Domingo Don Domingo Lån mig dit pusterør’

Antoio sagde jeg. Du ved da godt, at jeg ikke låner mit pusterør ud. Hvad skal du med mit pusterør?

‘Jo, Der render to ulve rundt i haven, og de råber og skriger’

Æh…Nå. Jeg vågede det ene øje, og det var sgu rigtigt nok. To velvoksne ulve og de summede og brummede uhyrligt. Og så. Ja der var jo ikke tid til bukser eller noget, så jeg greb min grå bowler og min sølvknappede stok – den jeg her bruger til pegepind – og sprang ud ad vinduet.

Kom an!

Ulvene sprang på mig. Men det lykkedes mig altså på en eller anden måde at spænde ben for dem med stokken, så de trimlede ned ad skrænten og forsvandt i afgrunden.”

Men der skal mere til at slå journalisten bag indslaget ud. Han følger bare historien lige så køligt op med spørgsmålet:

“Sig mig, den historie, den frister mig til at spørge, lidt om spirituspriserne her på egnen”

Jeg er vild med det. Og der er vist ingen grund til at forklare, hvorfor, jeg kommer til at tænke på denne her, når jeg ser klippet

 

Du kan forresten følge mig på twitter lige her, hvis du skulle have lyst

One comment

Skriv et svar

